domingo, 30 de agosto de 2009

Tema 4 (apartats que faltaven)


  1. Informat sobre el LLIBRE BLANC i el CAC i destaca de 3 de les 20 conclusions del llibre blanc , més interesants des de la prespectiva de l’escola.


CAC: és l'autoritat independent de regulació de la comunicació audiovisual de Catalunya. Té com a finalitat vetllar pel compliment de la normativa aplicable als prestadors de serveis de comunicació audiovisual, tant els públics com els privats.

El CAC té com a principis d'actuació la defensa de la llibertat d'expressió i d'informació, del pluralisme, de la neutralitat i l'honestedat informatives, així com de la lliure concurrència en el sector.

El CAC es regeix per la Llei 2/2000, de 4 de maig, del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, així com per la llei marc del sector, és a dir, la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya.

http://www.cac.cat/web/informacio/index.jsp?Mw%3D%3D&MQ%3D%3D&L3dlYi9pbmZvcm1hY2lvL2NvbnRlbnREZXNjcmlwY2lv


LLIBRE BLANC: sorgeix de la convicció que per aconseguir un entorn audiovisual conseqüent amb els valors ètics i educatius d’una societat democraticament abançada, cal actuar en tres dimencions complementàries:

- La protecció de la infància i la juventut.

- La política audiuvisual en relació amb infants i joves

- La política educativa

Aquest llibre vol respondre a les inquietuds, als interrogants i les preocupacions de les persones, els col·lectius, institucions, mitjans audiovisuals, etc.

Entre les crítiques, protestes i denúncies podem destacar:

- Les preocupacions dels pares i les mares

- El desassossec del professorat

- El malestar dels professionals

- La preocupació dels i les juristes

El llibre blanc, queda estructurat en tres blocs:

- Una aproximació conceptual en la qual s’analitza l’entorn mediàtic en relació amb la infància i la juventut.

- Una presentació dels problemes que planteja la relació entre els mitjans i la infància i juventut, problemes vinculats al consum infantil i juvenil de mitjans, de llar i la família a la indústria mediàtica i l’oferta de programes i a la relació entre educadors i mitjans

- Un conjunt de conclusions i propostes.

Les tres conclusions a destacar són:

1.Els mitjans audiovisuals construeixen una mena de medi ambient constant en la vida dels nens i els joves. Són un factor innegable de la socialització i també de l’educació o formació de la infància.

- En el món actual els mitjans audiovisuals ens envolten en gran mesura, Per això crec què tant els pares com els educadors tenen què estar informats del què veuen els infants, coneixer els continguts i analitzar-los conjuntament i donar resposes a les preguntes dels fills o alumnes

10. L’ajut a les familíes, o la responsabilitat compartida implica un esforç continuat d’informació sobre els continguts televisius i de vigilancia sobre els continguts que s’esmenten en les franges horàries infantils. Caldria no desaprofitar les associacions i els moviments socials implicats en l’entorn audiovisual.

- Els pares tenen una responsabilitat comprtida amb l’escola per informar sobre els continguts dels programes que els seus fills veuen en les franges horàries infantils i no estria de més que es promociones l’intercanvi de informació amb diferents associacions i moviments socials implicats amb el món audiovisual.

16. No hi ha, en l’actualitat, un canal públic propiament educatiu. Només algunes franges d’algunes televisions públiques estatals o autonòmiques ofereixen programes de suport a les escoles. El balanç és molt deficient si es compara amb la majoria de països occidentals.

- Crec que seria necessari, que en els pressupostos dels governs tan l’estatal com l’autonomic, haurien de destinar una quantitat per fomentar l’educació en els mitjans públics i així poder oferir programes de suport a les escoles.


2. Llegeix el “Manifest per l’educació en comunicació” i enllaça’l des del teu bog i fes-ne un breu comentari.

http://www.aulamedia.org/manifest/

Aquest manifest vol donar la paraula a aquelles veus que plantegen uns nous instruments educatius; formar al professorat amb projectes pluridisciplinars basats en les noves formes de comunicació i així poder oferir al almnat la possibilitat de ser ciutadants/es ben informats per poder intervenir en la comunicació social.

Per aixó el Manifest ens diu, que cal donar eines als infants escolaritzats per poder entendre aquest món en el que vivim, tant complex, amb un coneixement crític; amb aquestes eines analítiques els servirà per poder convertir-se en uns agents socials, autònoms i racionals.

El Manifest planteja les següents líneas d’actuació:

  1. Projecte educatiu d’innovació: ser capaç de potenciar la motivació, la participació i el sentit crític de l’alumnat.
  2. Exigir una dotació tecnològica audiovisual en tots els centres docents.
  3. Impulsar programes de formació de professorat i d’assessorament als centres docents
  4. Impulsar des de les administracions educatives convenies de col·laboració entre mitjans de comunicació
  5. Elaborar per part dels pofessionals del món educatiu i de la comunicació, material didàctic per a l’Educació en Comunicació
  6. Incorporar professionals de la comunicació del projecte social i cultural de l’Educació en Comunicació
  7. Treballar per una més gran utilització i aprofitament dels diversos recursos insfrastructural de comunicació.
  8. Acompanyar la figura del docent, amb suports professionals complementaris per el ple desplegament de l’Educació en Comunicació
  9. Plantejar nous models comunicatius
  10. Crear consells educatius en els mitjants de comunicació, que reprsentin un marc per a la coperació, entre les institucions mediàtiques, educatives i familiars.

Després de veure aquestes líneas d’actuació, crec que és molt importat la necessitat de posar-la en pràctica, ja tan dins de l’àmbit de l’escola i el de casa.

Com estem en una societat que avança ràpidament, sobretot els mitjans de comunicació, crec que és necessari tenir un regles i cumplir-les, per millorar en l’educació, potenciar un sentit crític i ajudar als infants enforntar-se en el món real que els envolta.


3. Síntesis de la recomanació que fa el Parlament Europeu en relació amb la creació d’una assignatura sobre “educació mediàtica”. Comenta avantatges i inconvenients.

Eel parlament Europeu suggereix introduir una assignatura anomenada “educació mediàtica” en les escoles europees per tal de millorar les infraestructures i per a que tots els infants tinguin un accés a internet a més de poder impulsar l’alfabetització mediàtica dels adults.

Aquesta alfabetització, implica la capacitat de comprendre i valorar críticament els diversos aspectes dels diferents mitjans de comunicació, aconseguint filtrar la informació rebuda.

Recomanen l’elaboració de productes mediàtics amb la participació d’alumnes i professors com a mesura de formació pràctica i per a que és familiaritzin amb aquests.

Diuen que aquesta educació comença a casa i per aquest motiu es vol potenciar l’accés dels diferents mitjans tant a les zones rurals com a les urbanes.

El dret d’’autor, ens parla sobre la importancia de respectar els drets de la propietat intel·lectual, així com en la seguretat de les dades, de la privecitat i el dret d’autodeterminació amb la matèria d’informació.

Els avantatges i els inconvenients del Parlament Europeu:

Avantatges:

- El treball cooperatiu

- El treball significatiu amb material i informació real.

- Possibilitats de converses i reflexions en grup.

- El treball globalitzador

Inconvenients:

- El cost elevat

- Les diferències entre les escoles públiques i privades

- El perill de no actuar objectivament i imposar idees.

No hay comentarios:

Publicar un comentario